Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

Transporthelvede truer for benzin- og dieselbiler

De danske kommuner får mulighed for at forbyde køretøjer med forurenende udstødning i afgrænsede områder i de danske byer

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Folketinget har stemt en ny lov igennem, der fra årsskiftet giver landets kommuner mulighed for at indføre nulemissionszoner.

Der findes endnu ikke permanente nulemissionszoner i andre europæiske lande, men det er ifølge miljøminister Magnus Heunicke (S) et ”naturligt skridt” at tage, for at nedbringe skadelige partikler i byerne og omstille transporten til nulemissionskøretøjer.

Han henviser til, at trafikken er én af de største kilder til forurening i byerne, og derfor giver man med den nye lov alle landets kommuner mulighed for at indføre zoner, hvor der ikke må køre køretøjer, der drives af diesel eller benzin.

Ikke uforholdsmæssigt mere trafik
Nulemissionszonerne er indtil videre tænkt som ”mindre, afgrænsede byområder, hvor der ikke er langt fra kanten til midten af zonen”.

Formålet er at det i mange tilfælde skal være muligt at parkere udenfor zonen og gå det sidste stykke ind til en destination i nulemissionszonen, eller skifte til eksempelvis kollektiv transport eller cykel.

Det er en forudsætning for etablering af en nulemissionszone, at den ikke må skabe uforholdsmæssig meget mertrafik ved omvejskørsel. Zonen må herudover heller ikke omfatte det strategiske vejnet, som er de vigtigste veje, som forbinder landet.

Kommunerne er parate
Muligheden for at indføre nulemissionszoner i byerne har længe været efterspurgt af kommuner, som vil have nedbragt luftforeningen lokalt. Flere steder arbejder man allerede med planer om, hvor de kan indføres eksempelvis i København og Aarhus.

Men det er ikke kun i de store byer, at man nu kan fremme nulemissionskøretøjer i udvalgte områder i byen. Loven giver alle landets kommuner lov til at indføre en nulemissionszone i et afgrænset område.

Med loven kan kommunalbestyrelserne vælge mellem to typer af nulemissionszoner – en, som omfatter persontrafik eller en, som omfatter al trafik inklusive varetransport. Loven giver også mulighed for at få busser og lette lastbiler under 12 tons inkluderet.

Lastbiler og busser over 12 tons ikke er omfattet af loven.

4/12 2024
  • Der er koldt på toppen

    Der er koldt på toppen

    biler-til-byggebranchen ›Der er plantet ondsindede rygter om den nye Hilux, som blasfemisk er blevet sammenlignet med Ford Ranger. Det har selvsagt ingen gang på jord. Ny Toyota Hilux holder fast i mange af sine klassiske dyder og er stadig en forrygende vogn
  • El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    biler-til-byggebranchen ›Ifølge Danmarks Statistik fortsætter andelen af nye, eldrevne varebiler mod nye rekorder
  • Maxus Deliver leverer

    Maxus Deliver leverer

    biler-til-byggebranchen ›Med en totalvægt på tre ton og en nyttelast på 1200 kilo er der gods i den nye Maxus Deliver. Den er nem at parkere, og prisen er rimelig, og så må man leve med små irritationselementer som manuel aircondition og en engelsk manual
  • Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Bravida har foretaget en rekordordre på 500 elektriske varebiler. Bilerne er af modellerne Ford e-Transit Custom og Ford e-Transit Courier og bliver en del af teknikentreprenørens bilflåde i løbet af 2026
  • Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    politik ›Antallet af p-pladser, der er særligt reserveret til håndværk og service, øges ifølge TEKNIQ fra 463 til 900 pladser
  • Toyota mest populær blandt ens varebiler

    Toyota mest populær blandt ens varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Toyota har en fornem garanti på minimum 10 år på Proace, hvis man passer sin service
  • Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    entreprenoer ›På længere sigt skønnes lastbiler i højere grad at blive elektrificeret end entreprenørmaskiner. Dermed kan der være et større uforløst potentiale for entreprenørmaskiner
  • Forenklet varebilskørsel skrottet

    Forenklet varebilskørsel skrottet

    biler-til-byggebranchen ›Transportministeren vil alligevel ikke afskaffe uddannelses- og prøvekrav for de varebilschauffører, som kører gods for fremmed regning