Aktuelle nyheder - Byggeri

Farøbroerne skal sikres til en lang fremtidFoto: Vejdirektoratet

Farøbroerne skal sikres til en lang fremtid

Renoveringen af slidlaget på Farøbroerne fortsætter i perioden søndag den 14. august til lørdag den 1. oktober.

Del artiklen på

Af Dan Bjerring

I år og næste år foretages en række reparationer på Farøbroerne, der forbinder Sjælland og Falster.

Slidlaget på Farøbroerne har ikke været skiftet, siden de to broer stod færdige i 1985, og de har efterhånden mange ujævnheder og revner, som trænger til at blive udbedret.

Inden sommerferien fik den sydlige højbro ny asfalt, og nu er turen så kommet til den nordlige lavbro, hvor slidlaget også trænger til at blive udskiftet.

Ujævnheder og revner
Det øverste asfaltlag, som beskytter det underliggende lag mod skiftende vejr, er nedslidt og har efterhånden en del ujævnheder og revner. Derfor vil den gamle belægning blive affræset, så man kan udlægge et nyt slidlag.

Resultatet bliver en mere jævn kørebane og en bedre køreoplevelse for trafikanterne. Dog vil der på grund af broens stålkonstruktion stadig forekomme små ujævnheder, hvor stålkassedrageren har lodrette afstivninger.

Arbejdet fortsætter 12 kilometer i nordgående retning fra Lavbroens sjællandsside, hvilket betyder, at der vil være vejarbejde ved fra- og tilkørslerne ved Vordingborg og Udby. Tilkørsel 40 Udby mod København vil til gengæld være åben i hele arbejdsperioden.

Kun ét farbart spor
Så længe arbejdet står på, vil der kun være ét farbart spor i hver retning. Det medfører forlænget rejsetid modsat den retning, hvor der arbejdes.

Hastighedsgrænsen vil blive sat ned til 80 km/t, mens arbejdet står på. Det sker ikke mindst af hensyn vejarbejderne.

Også renovering af brolejer
Samtidig foretages renoveringen af de brolejer, som broen hviler på. Det er et større arbejde, som Vejdirektoratet begynder på i år og fortsætter i 2023. Farøbroernes brolejer er placeret mellem undersiden af broen og bropillerne, og de sikrer, at broen kan udvide og trække sig sammen, når vejret er enten varmt eller koldt.

For at kunne renovere brolejerne er det nødvendigt at demontere dem midlertidigt – ét ad gangen. I den forbindelse bliver broen løftet ganske få millimeter med donkrafte, der presser med en samlet kraft på 800 tons.

Arbejdet med at renovere brolejerne kræver ikke afspærring af kørebanen, og det foregår udelukkende fra undersiden af broerne.

Læs mere om Byggeri

11/8 2022
AfskærmningAlu stigerBrandstigerByggerådgivningByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringGarageanlægGarageporteGipspladerIndustriel malingIndustriporteJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingLofterMaterielopbevaringMultistigerNye arbejdsopgaverOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSmedejernsporteSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.