Stålgrossist certificerer alle sælgere i bæredygtighed

Stålgrossist certificerer alle sælgere i bæredygtighed

Ståldistributøren Tibnor har netop igangsat et nyt uddannelsesprogram, som skal certificere virksomhedens sælgere inden for bæredygtighed

Ståldistributøren Tibnor har netop igangsat et nyt uddannelsesprogram, som skal certificere virksomhedens sælgere inden for bæredygtighed. 

Formålet er at sikre, at sælgerne har den nødvendige viden og indsigt til at rådgive kunderne om mere klimavenlige løsninger – og dermed bidrage aktivt til den grønne omstilling i stålindustrien.

Den grønne omstilling af industrien buldrer afsted – også i stålbranchen, hvor der bliver stillet stadig større krav til nye og grønne tiltag. Bæredygtighed er ikke længere en valgfri disciplin, det er en nødvendighed, hvis virksomhederne i branchen vil forblive relevante og konkurrencedygtige i markedet, skriver virksomheden.

Derfor har Tibnor nu igangsat et ambitiøst uddannelsesprogram, som skal bæredygtighedscertificere virksomhedens sælgere i hele Norden, så de er klædt på til at tage aktiv del i den grønne omstilling af stålbranchen:

- Vi har allerede sat flere bæredygtige tiltag i værk i Tibnor, blandt andet genbrug af stål fra ældre bygninger og lanceringen af vores moderselskabs innovative SSAB Zero-stål, der har et CO2-aftryk tæt på nul. Men produkter og projekter gør det ikke alene. 

Det er afgørende, at vores sælgere også er godt klædt på med den nødvendige viden til at kunne rådgive kunderne sikkert og kvalificeret, når det gælder mere bæredygtige valg, forklarer HR Business Partner hos Tibnor, Mikko Forsblom. 

Han suppleres af Chief Marketing Officer hos Tibnor, Jeppe Ørum:

- Det handler i bund og grund om at tage ansvar – både for vores egen forretning og for vores kunders. Vi kan se, at flere og flere kunder efterspørger mere bæredygtige produkter og løsninger. Derfor skal vores sælgere stå endnu stærkere i samtalen om bæredygtighed, og her tror vi på, at denne uddannelse er et vigtigt skridt på vejen.

Uddannelsen, som går under navnet Steel the Deal, er mere end blot teori. Den kombinerer selvstudier, fysiske sessioner, leverandørinput og praktiske øvelser. Hver deltager skal desuden gennemføre et individuelt resultatprojekt, der bringer bæredygtighedsviden i spil ude hos kunderne.

Kompetenceløft og konkurrencefordel

Ifølge Jeppe Ørum er ambitionen, at certificeringen vil gøre bæredygtighed til en naturlig del af salgsarbejdet og dermed styrke Tibnors position på et marked, hvor efterspørgslen på ansvarlige løsninger og dokumenteret CO2-reduktion kun vokser.

- Når vores sælgere står endnu stærkere og mere velfunderede i dialogen om bæredygtighed, bliver vi automatisk et mere oplagt valg for virksomheder, der prioriterer ansvarlighed. Det giver os en konkurrencefordel både på kundesiden og i forhold til vores leverandører. Vi skal være det naturlige valg – ikke bare fordi vi har de rigtige produkter, men fordi vi har den rette viden og tilgang hele vejen rundt, lyder det afsluttende fra Jeppe Ørum.

De første sælgere afslutter uddannelsesforløbet i slutningen af maj 2025, og herefter forventer Tibnor, at flere i virksomheden skal igennem et tilsvarende forløb.

-kis

 

7/5 2025