Det' gas - du ka' ta' det
Med en strategisk ambition om at reducere sit klimaaftryk søger Lindab løbende nye måder at nedbringe CO2-udledningen fra virksomhedens produktion og transport. Som et led i den indsats indføres nu transport med gaslastbil på udvalgte strækninger
Det er ingen hemmelighed, at byggebranchen har et medansvar, når det kommer til at finde bæredygtige veje frem mod den grønne omstilling.
- Hos Lindab har vi en overordnet strategi om at reducere vores klimaaftryk, og derfor er vi hele tiden på jagt efter nye måder at nedbringe CO2-udledningen i forbindelse med produktion og fragt af vores produkter, fortæller Rikke Nørrevang, bæredygtighedschef i Lindab Danmark.
Som et led i arbejdet med at reducere sit klimaaftryk indfører Lindab nu transport med gaslastbil.
- I Lindab undersøger vi løbende nye måder, hvor vi kan reducere vores aftryk. Det gælder hele vejen rundt fra produktionen til fragten til slutkunden. Vi arbejder i forvejen meget med planlægning og optimering af ruterne hver uge for at sikre, at vi kører så få kilometer som muligt. Vi kan se, at en lastbil, der kører på gas, er en oplagt løsning til transporten af produkter fra Jels til Nordtyskland, og tiltaget vil bidrage med en markant reducering af CO2-udledningen, siger René Jensen, salgschef i Lindab.
Et skridt i den rigtige retning
At valget er faldet på en gaslastbil på netop strækningen mellem Jels og Nordtyskland skyldes ifølge Lindab en kombination af behov og infrastruktur.
- Transporten til Tyskland består af lange stræk med en tung last, der skal kunne løftes med kran, og der kan lastbiler på el ikke være med endnu. Samtidig er der begrænset mulighed for at tanke gas i Danmark, og det giver derfor ikke mening for os at bruge gaslastbiler til transporten i Danmark, siger René Jensen og fortsætter:
- Vi kommer til at tilpasse flåden undervejs, og det her er hverken vores første eller sidste skridt mod en mere bæredygtig forretning. I stedet for at sidde og vente på den perfekte løsning for alle strækninger har vi valgt den bedste løsning ud fra vores behov i dag.
Transporten med gaslastbil foregår i samarbejde med Frode Laursen. Til at starte med kører gaslastbilen på naturgas med en besparelse på 20 %, men det er planen at skifte til biogas, når tankning af biogas bliver udrullet i Tyskland senere på året. Med biogas i tanken vil lastbilens CO2-udledning reduceres med tæt på 100 %.
-dc