GK Danmark gafler ambitiøs ventilationsproducent
Med overtagelse af Airmasters danske serviceforretning fortsætter GK Danmark sin vækststrategi på servicemarkedet. Alliancen skal styrke og vækste GK's serviceforretning og sikre Airmasters kunder effektiv service og merværdi via tværfaglig rådgivning
Med ambitionen om at udvide positionen inden for servicemarkedet fortsætter teknikentreprenøren GK Danmark jagten på strategiske opkøb. De sidste to år har virksomheden indgået strategiske alliancer med Dantherm og OK Energiteknik om opkøb af deres serviceforretninger, og med opkøb af ventilationsspecialisten Airmasters serviceforretning har GK nu foretaget endnu et strategisk skridt i deres vækststrategi.
Handlen sker for at sikre kunderne en tværfaglig helhedsløsning, mens Airmaster selv kan fokusere på skalering af kerneforretningen med udvikling, rådgivning og salg af decentral ventilation til institutioner, skoler samt modulbyggeri.
Understøtter vækstplan
I mere end 30 år har Airmaster udviklet løsninger til decentral ventilation – et nicheområde, der har gjort virksomheden til markedsleder i Europa. I seneste offentliggjorde regnskabsår har Airmaster opnået en bruttofortjeneste på 92,6 mio. kr. mod 69,7 mio. kr året inden, hvilket svarer til en vækst på godt 32 %. Trods skarp vækst er bundlinjen fulgt flot med, hvor Airmaster har leveret et resultat efter skat på 30 mio. kr. mod 18,5 mio. kr. året før, hvilket svarer til en vækst på 62 %.
Gennem årene har virksomheden opbygget en solid serviceforretning i Danmark, men med ambitionen om at fastholde og udbygge markedslederpositionen inden for decentral ventilation har Airmaster indgået en strategisk alliance med GK for at kunne skalere kerneforretningen.
- Vores serviceforretning er et rentabelt forretningsområde, der udgjorde en betydelig andel af vores omsætning, men var en del af vores forretning, som vi vurderede vanskelig at skalere. Frasalget er derfor en strategisk beslutning, som understøtter Airmasters forretningsstrategi. Med konstant fokus på at forbedre vores produkter og services har vi derfor indgået en aftale med GK Danmark om fremtidig servicering af vores eksisterende serviceaftaler og produkter i Danmark, siger kommerciel direktør Lasse Mikkelsen fra Airmaster.
Han fortæller, at markedet efterspørger en partner, der både kan servicere decentral ventilation og andre ventilationstyper og samtidig kan bidrage med helhedsorienteret, teknisk rådgivning. Formålet med salget af serviceforretningen til GK er derfor at bevare den nære relation til kunderne ved at sikre dem værdifuld rådgivning, høj tilgængelighed og endnu bredere og hurtigere ressourcer.
Øget værdi for kunderne
Airmasters danske kunder vil fremadrettet få serviceret deres ventilationsprodukter af GK Danmark, der har hovedkontor i Odense og otte afdelinger fordelt over hele landet. Regionsdirektør Lars Sjørring glæder sig over tilførslen af flere fagligt, spændende opgaver og ser frem til at byde kunder og medarbejdere velkommen.
- Med overtagelsen af Airmasters serviceforretning får vi nye muligheder på det danske marked, hvor vi understøtter vores strategi om at øge tilstedeværelsen i markedet. Den absolut vigtigste rolle for GK er at løse de stadigt mere komplicerede tekniske opgaver på en professionel og effektiv måde, så kunderne oplever værdi i samarbejdet. Samtidig skal vi gå forrest i rådgivningen om bæredygtige løsninger, så vi og kunderne kan sikre et bedre klima til de kommende generationer, siger Lars Sjørring.
Både adgangen til tekniske specialister, men også GKs arbejde med at være en pådriver for den grønne omstilling var blandt de parametre, der særligt tiltalte Airmaster.
- Vores løsninger har et bæredygtigt aftryk og er energirigtige i forhold til øvrige løsninger i markedet. Derfor var det helt naturligt for os at lede efter en partner, der prioriterer og fokuserer på bæredygtighed. Der er flere aktører i Danmark, som kan lave det, som GK kan. Men den samlede pakke med tyngden i markedet, bæredygtighed, dedikation og specialer gjorde, at vi fandt, at GK var det helt rigtige match til at betjene vores kunder, og vi har en rigtig god følelse i maven, siger Lasse Mikkelsen.
-dc