Isover
scroll
Huskøbere skal tænke mere på klimaet, når de energirenovererKampagnen ’Hvor klimasmart er du?’ lanceres i dag den 22. marts og vil bl.a. møde danskerne på sociale medier og hos ejendomsmæglere Illustration: Energistyrelsen

Huskøbere skal tænke mere på klimaet, når de energirenoverer

Ny kampagne bruger klimaargumenter til at få huskøbere til at energirenovere deres første hus. Målgruppen er huskøbere på jagt efter deres første hus

Der er mange fordele ved at energirenovere sin bolig: Lavere varmeregning, højere husværdi, bedre indeklima og mindre CO2-udledning. Hidtil har de økonomiske argumenter domineret kampagner om at få flere til at energirenovere – men ikke længere.

Med en ny kampagne taler Energistyrelsen direkte til klimabevidstheden hos huskøbere på jagt efter deres første hus. Tiden er moden til det, mener vicedirektør i Energistyrelsen Stig Uffe Pedersen.

- Vi har rykket os som befolkning, så klimaet på få år er blevet langt mere fremtrædende i vores bevidsthed. Det gælder ikke mindst kampagnens målgruppe på 25-40-årige. Derfor bruger vi den her kampagne til at fortælle, at man kan sænke sin CO2-udledning ved at energirenovere sin bolig, siger Stig Uffe Pedersen.

Allerede i 2019 kunne hver anden boligejer ifølge Epinion finde på at foretage investeringer i boligen, hvor det vigtigste var at gøre den mere klimavenlig.

Bo med mindre CO2
En vigtig del af kampagnen er testen ’Bo med mindre CO2’. Her skal man forbedre et virtuelt hus og spare mest muligt CO2 for 450.000 kr. – f.eks. ved at få nye vinduer eller efterisolere loftet. Hvis man er god til det, er man ’Klimasmart’.

- Vi håber at åbne huskøbernes øjne for, at det er klimasmart at energiforbedre. For at isolere boligen eller komme af med oliefyret er en god måde at hjælpe klimaet, som ikke kræver, at man lider afsavn – tværtimod får du et bedre hjem. Og så må vi heller ikke glemme de økonomiske fordele, for de er der jo stadig, siger Stig Uffe Pedersen.

Ny interaktiv serie: De helt grønne huskøbere
Kampagnen har også udviklet sin egen boligserie: De helt grønne huskøbere.

I en serie korte Youtube-film følger vi et ungt par, der sammen med to eksperter går rundt i parrets nye hus og ser på, hvordan det kan forbedres. Seeren kan selv bestemme, hvor de vil hen, og hvad de vil høre om ved at klikke på thumbnails undervejs.

- En ny boligserie med fokus på energibesparelser er en oplagt idé, og ved at dele det op i små bidder giver vi brugeren kontrol og mulighed for at se netop det, de kan bruge som inspiration til deres egne boligdrømme, siger Stig Uffe Pedersen.

Kampagnen lanceres i dag den 22. marts og vil bl.a. møde danskerne på sociale medier og hos ejendomsmæglere. Førstegangskøbere kan finde gode råd om huse og energi her.

Fakta: Huskøb og energirenovering
- Kampagnen ’Kom godt fra start’ henvender sig primært til førstegangskøbere af huse på 25-40 år.
- Der er knap 700.000 samlevende 25-40-årige boligejere og -lejere i Danmark. Heraf overvejer 175.000 køb af helårsbolig.
- Bygninger står for knap 40 % af Danmarks samlede energiforbrug. Energirenovering af boliger er afgørende for at nå Danmarks klimamål.
- 49 % af boligejerne kunne finde på at foretage investeringer i deres bolig, hvor det vigtigste er at gøre boligen mere klimavenlig.
- Andelen af danskere, der frygter, at klimaforandringer vil skade dem personligt i deres egen levetid, steg fra 30 % i 2015 til 48 % i 2018.
Kilder: Energistyrelsen, Index Danmark, Epinion for Nybolig 2019, Concitos klimabarometer, Index Danmark

-los

22/3 2021