Aktuelle nyheder om byggebranchen - Nedrivning & Miljøsanering

Nedriver nedlægger 22 broer på Sjælland

Nedriver nedlægger 22 broer på Sjælland

Kingo er i fuld gang med nedrivningen af 22 banebroer på en strækning fra Ringsted til Rødby.

Del artiklen på

I forbindelse med oprettelsen af den nye 18 kilometer lange sænketunnel mellem Rødby og Femern skal der køre højhastighedstog på strækningen mellem Ringsted og Femern, og de kræver mere plads.

Derfor skal sporene rettes lidt til, og der skal bygges nye, større og bredere broer i stedet for de gamle.

- Noget af det helt specielle ved dette projekt er, at vi arbejder på en banestrækning, hvilket vil sige, at sporene skal spærres i det tidsrum, hvor vi arbejder. Det 'vindue' vi har at arbejde indenfor vil typisk være fra fredag kl. 22 til mandag morgen kl. 04, da sporene skal være ryddet, så togene på strækningen igen kan køre uhindret. Vi begyndte at fjerne de første to broer i april 2017 og forventer at have nedrevet de sidste af de 22 broer i marts 2020, fortæller Jesper Frost Jespersen, som er entrepriseleder i Kingo.

For at overholde tidsplanen river Kingo 2-3 broer ned på en weekend, hvilket kræver nøje planlægning. Jernbaneskinnerne må ikke beskadiges under nedrivningsarbejdet, og derfor må Kingos 40 tons gravemaskiner ikke røre skinnerne, som bliver dækket af og beskyttet under store jernplader, mens arbejdet står på.

- Da vi skulle rive en af de mindre broer ned, begyndte vi med afdækningen kl. 23 en fredag aften og lørdag eftermiddag kl. 17, var alt ryddet, og vi var klar til at køre væk igen, fortæller Jesper Frost Jespersen.

Der er stor forskel på størrelsen af de broer, som Kingo river ned. Derfor varierer den mængde beton, som Kingo skal køre væk fra ca. 350 tons til ca. 3.000 tons. Betonet bliver knust og genanvendt som vejfyld.

-jhn

Læs mere om Nedrivning & Miljøsanering

29/11 2018

Mest læste


Seneste nyheder