Bravo hr Skatteminister – du er jo en fornuftig mand
Der er nu fundet en løsning, så arbejdstagere ikke længere risikerer at hæfte for de periodiske afgifter på et arbejdskøretøj, hvis arbejdsgiveren ikke betaler. Samtidig slipper arbejdsgiverne for administrative byrder
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Skatteminister Rasmus Stoklund har handlet hurtigt efter sin tiltræden og er allerede nu klar med en ændring af køretøjsregistreringsbekendtgørelsen, som har været efterspurgt af både erhvervslivet og lønmodtagerorganisationer henover sommeren.
Ændringen løser de udfordringer, der kom i fokus efter en præcisering af, hvem der skulle registreres som brugere af et erhvervskøretøj.
Den sendes nu i høring og forventes at træde i kraft den 15. oktober 2024.
Styrket indsats mod vanvidsbilisme
Ifølge skatteministeren blev reglerne præciseret for at styrke indsatsen mod vanvidsbilisme og snyd på leasingområdet.
Men det gav anledning til kritik af utilsigtet bøvl for både arbejdstagere og arbejdsgivere:_
- Selvfølgelig skal en håndværker, eller andre der kører i et erhvervskøretøj, ikke risikere at hæfte for mesterens regninger.
- Derfor er jeg glad for, at vi med gode og konstruktive input fra branchen hurtigt har fundet en løsning, som kan træde i kraft allerede 15. oktober, siger skatteminister Rasmus Stoklund.
Lytter til branchen
Ændringen betyder blandt andet, at lønmodtagere ikke længere skal registreres som brugere af et arbejdskøretøj, de får stillet til rådighed af deres arbejdsgiver.
Dermed risikerer lønmodtagere ikke længere at hæfte for de periodiske afgifter, der er knyttet til arbejdskøretøjet, hvis virksomheden ikke betaler dem eller går konkurs.
Samtidig undgår virksomhederne de administrative byrder, der er forbundet med at opfylde
registreringspligten.
- Det er vigtigt, at vores skattesystem understøtter de danske arbejdspladser både for arbejdsgivere og -tagere. Det har ikke været hensigten at skabe flere byrder for virksomhederne.
- Derfor lytter jeg naturligvis til branchen, når de fortæller, at lovgivningen rammer skævt”, siger Rasmus Stoklund.
Ændringen forventes at træde i kraft 15. oktober 2024.