DI: Vi skal gå efter de brodne kar
Ifølge lovforslaget om entreprenørstop skal Arbejdstilsynet kunne sætte en byggeplads i stå, hvis de opdager, at der er problemer med arbejdsmiljøet. Et bredt flertal på Christiansborg mener, at arbejdsmiljøloven skal ændres.
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Der er et politisk flertal på vej, der går ind for, at Arbejdstilsynet skal kunne sætte byggepladsen i stå, hvis de opdager, at der er problemer med arbejdsmiljøet.
Lovforslaget er på trapperne, og i forbindelse med høringen på Christiansborg om social dumping tegnede der sig et politisk flertal for både hårdere bøder, og at hovedentreprenøren gøres ansvarlig for, hvad deres underentreprenører laver.
Dansk Industri er enig i, at de ulovlige forhold skal straffes, men DI er imod ”Entreprenørstoppet”, fordi det bliver en form for kædeansvar, hvor uskyldige virksomheder kan blive ramt af andres forseelser. Dertil kommer, at det vil øge udgifterne i byggeprocesser, hvor pengene var bedre brugt på forebyggende initiativer.
Hele branchen rammes urimeligt
Ifølge DI kommer forslaget på et tidspunkt, hvor der mangles evalueringer af tidligere skærpelser - eksempelvis bøder:
- Ministeren er kommet med et forslag, hvor hele branchen rammes, og det synes vi er helt urimeligt.
- Vi synes, at vi skal fastholde det princip, som er i arbejdsmiljøloven, hvor det er den enkelte arbejdsgiver, der har ansvaret for de ansatte, siger Mette Møller Nielsen, der er chef for arbejdsmiljø på byggeområdet i Dansk Industri, i et interview med RadioAvisen:
- Der er tale om brodne kar, hvor lovgivningen bliver overtrådt. Det er de brodne kar, vi skal gå efter, siger hun.
Lovgivning findes allerede
Hun understreger, at der allerede er en lovgivning, som betyder, at bygherrer og projekterende skal gøre meget for at få styr på byggepladserne:
- Og de har et stort ansvar for, at byggepladserne indrettes og planlægges, så de kort sagt er bygbare. De steder, hvor bygherrer har skabt styr på byggepladserne, ser vi også et godt arbejdsmiljø, siger Mette Møller Nielsen.
Derudover placerer lovgivningen i dag først og fremmest ansvaret hos arbejdsgiveren, der altid er ansvarlig for sine ansatte - uanset om de arbejder ved siden af eller 200 kilometer væk.
Ligesom den ansatte har et ansvar for at følge den instruktion og den uddannelse, vedkommende har med sig i bagagen.