Ros fra 3F til regeringsprogrammet

Ros fra 3F til regeringsprogrammet

Men formanden er på den anden side også spændt på at se, hvor pengene til de mange initiativer skal komme fra

Af Dan Bjerring

Den nye regerings arbejdsprogram afspejler tydeligt den røde kulør ved markant at præsentere en række udspil der peger mod venstre side af det politiske spektrum.

Det gælder ikke mindst det stærke fokus på lighed/ulighed, men også på blandt andet pensionsområdet med en styrket ”Arne-pension”, genindførelse af Store Bededag, lavere moms på fødevarer, gratis tandpleje og forhøjet befordringsfradrag.

Udspillet glæder ikke mindst i 3F, der - udover de nævnte initiativer - noterer sig en styrkelse af den danske arbejdsmarkedsmodel med den certificeringsmodel for udenlandsk arbejdskraft, som den forrige regering forhandlede hjem sidste år.

Skærpet indsats mod social dumping

Dertil kommer krav om Id-kort på større byggerier samt en skærpet indsats mod social dumping og arbejdskriminalitet via etableringen af en permanent tværfaglig taskforce mod økonomisk kriminalitet. Desuden vil der ske en skærpelse af straffene for arbejds- og velfærdskriminalitet ved grove og organiserede lovbrud.

3F’s formand, Henning Overgaard, vil nødig være den, der ødelægger den gode stemning, men han understreger, at en sænkning af selskabsskatten ”ikke er hans kop the”.

Han er selvsagt heller ikke begejstret ved udsigten til, at private får ret til selv at skifte asbesttag:

- Der mangler noget mere håndfast om forbedringer af arbejdsmiljøet og forbedringer af dagpengeområdet, siger Henning Overgaard, som ikke mindst er spændt på at se finansieringen af de mange velfærdsinitiativer.


3/6 2026