Elbilejere med solceller på taget kan glæde sig til større gevinstSkatteminister Rasmus Stoklund

Elbilejere med solceller på taget kan glæde sig til større gevinst

En udvidet refusionsordning gør det muligt for en ladeoperatør at få refusion af elafgift, selvom en kunde har solceller

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har forberedt en ændring af reglerne for elbilejere med solceller på taget.

De pågældende bilejere har indtil nu ikke haft gavn af den nuværende refusionsordning for strøm til elbiler, men skatteministeren udvider nu ordningen, så elbilejere ikke skal vente på, at løsningen med en ”seriel målerordning”.

Det kan blandt andet sikre øget konkurrence på lademarkedet - også kaldet ”bimålerordning” - bliver en realitet for at få den lave elafgift:

- Der skal være en gevinst at hente, når man har gjort en ekstra grøn indsats ved både at have solceller på taget og en elbil i garagen, siger skatteministeren.

Udvidet refusionsordning
På den baggrund foreslår han en udvidet refusionsordning, så elbilejere med solceller kan få de samme fordele, som andre elbilejere:

- Den serielle målerordning er en rigtig god løsning, og de bedste løsninger tager desværre ofte tid. Branchen og borgere har efterspurgt, at vi derfor udvider den eksisterende ordning, så elbilejerne får gavn af de grønne løsninger fra den 1. januar 2026.

- Derfor udvides løsningen for de borgere, der har både solceller og elbil, så de med rette kan blive belønnet for, at de bidrager til den grønne omstilling, siger Rasmus Stoklund.

Ladeoperatørerne scorer gevinsten
Som reglerne er i dag kan man som borger ikke få direkte nedsat elafgift på den strøm, man lader sin elbil med.

Til gengæld kan ladeoperatørerne få refusion for afgiften, som de kan vælge at give videre til deres kunder. Den fordel har man dog ikke, hvis man er elbilejer med solceller derhjemme.

Det skyldes, at man – hvis man altså har solceller, som potentielt kan levere strøm til at lade bilen – potentielt ville kunne få refusion for el, der i forvejen ikke er betalt afgift af.

Kan vælge at give refusionen til kunderne
Den udvidede refusionsordning vil gøre det muligt for en ladeoperatør at få refusion af elafgift, selvom en kunde har solceller.

Derefter kan ladeoperatøren vælge at give refusionen videre til kunderne. Når den serielle målerordning implementeres, vil den enkelte borger have mulighed for at få direkte nedsat afgift for strøm til elbiler.

Lovforslaget om en udvidelse af refusionsordningen fremsættes for Folketinget i oktober 2025 med henblik på at kunne træde i kraft 1. januar 2026

25/5 2025
  • Skørt navn – flot serviceaftale

    Skørt navn – flot serviceaftale

    biler-til-byggebranchen ›Iveco præsenterer to nye ellerter med aparte navne, som bliver ekstra attraktive, fordi producenten også sælger lastbiler
  • Der er koldt på toppen

    Der er koldt på toppen

    biler-til-byggebranchen ›Der er plantet ondsindede rygter om den nye Hilux, som blasfemisk er blevet sammenlignet med Ford Ranger. Det har selvsagt ingen gang på jord. Ny Toyota Hilux holder fast i mange af sine klassiske dyder og er stadig en forrygende vogn
  • El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    El-varebilerne forsætter sejrsgang på det danske marked

    biler-til-byggebranchen ›Ifølge Danmarks Statistik fortsætter andelen af nye, eldrevne varebiler mod nye rekorder
  • Maxus Deliver leverer

    Maxus Deliver leverer

    biler-til-byggebranchen ›Med en totalvægt på tre ton og en nyttelast på 1200 kilo er der gods i den nye Maxus Deliver. Den er nem at parkere, og prisen er rimelig, og så må man leve med små irritationselementer som manuel aircondition og en engelsk manual
  • Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    Bravida i grønt udspring: køber 500 elektriske varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Bravida har foretaget en rekordordre på 500 elektriske varebiler. Bilerne er af modellerne Ford e-Transit Custom og Ford e-Transit Courier og bliver en del af teknikentreprenørens bilflåde i løbet af 2026
  • Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    Flere p-pladser reserveres til håndværkere i hovedstaden

    politik ›Antallet af p-pladser, der er særligt reserveret til håndværk og service, øges ifølge TEKNIQ fra 463 til 900 pladser
  • Toyota mest populær blandt ens varebiler

    Toyota mest populær blandt ens varebiler

    biler-til-byggebranchen ›Toyota har en fornem garanti på minimum 10 år på Proace, hvis man passer sin service
  • Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    Entreprenørmaskiner har mindre el-potentiale end lastbiler

    entreprenoer ›På længere sigt skønnes lastbiler i højere grad at blive elektrificeret end entreprenørmaskiner. Dermed kan der være et større uforløst potentiale for entreprenørmaskiner