
To tons ekstra last på 7-akslede køretøjer fra 2027
De har gennem en årrække været et klart politisk mål, at kapaciteten i transportsektoren og infrastrukturen udnyttes bedst muligt
Transportminister Thomas Danielsen (V) har tidligere gennemført en række lempelser i de nationale regler for vægt og dimensionering af lastbiler, så det eksempelvis er muligt, at en lastbil kan have en ekstra række paller med på vognen, eller plads til, at en gaffeltruck kan fragtes bagpå fremfor inden i.
Nu indføres mulighed for, at 7-akslede lastbiler kan tage to tons ekstra gods med:
- Med længere lastbiler, der kan køre med flere kilo, kan den enkelte chauffør levere flere varer, og det giver gevinster både for økonomien og for klimaet. Nu tillader vi, at 7-akslede lastbiler kan køre med to tons ekstra gods, så godstransporten effektiviseres, siger transportministeren.
Først om et par år
Lempelsen af vægtgrænsen for 7-akslede lastbiler træder i kraft 1. januar 2027. Problemet er blandt andet, at det fører til et øget slid på vejene.
Det skal imidlertid finansieres af restmidler fra aftalen om ”Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler”, hvor det blev besluttet at kompensere erhvervet blandt andet med ændringer i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler i vejgodstransporten.
En halv milliard i besparelse
1.januar 2024 trådte de første 11 regler i kraft, og på baggrund af blandt andet et stærkt ønske fra branchen går man nu videre med øget totalvægt for 7-akslede vogntog samt øget maksimal tilladt højde for lastbiler til 4,2 meter.
Det vurderes, at de to nye in initiativer bidrager med besparelser for transportbranchen i omegnen af 500 millioner kroner årligt, når omstillingen er fuldt indfaset.
DanB