Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Varebilernes gigantOvertagelsen af Fiats biler gør K.W. Bruun til en klar nummer to i Danmark. Her ses det tidligere K.W. Bruun, der lå på hjørnet ved Østerport station. Bemærk luftledningerne til sporvogne øverst.

Varebilernes gigant

I spillet om tronen enten vinder eller dør du... og i nær fremtid kan K. W. Bruun efter alt at dømme sætte sig til rette som regent over bilmarkedet både nationalt og internationalt

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Stellantis og K. W. Bruun. Disse to navne repræsenterer er den næste bilgigant, både internationalt, men også på det danske marked, for mens den tidligere PSA koncern med kinesiske penge i ryggen, har opkøbt det, vi kan kalde Fiat-koncernen, hvis rigtige navn til sidst var FCA, har K.W. Bruun nu overtaget den danske import af de biler, der hører under Fiat koncernen.

Sammenlagt bliver K. W. Bruun Danmarks største importør målt på antal af bilmærker, men ikke på antal solgte biler. Efter K.W. Bruuns overtagelse af de bilmærker, der hører under Fiat koncernen, står den nye mega-importør for følgende bilmærker. Abart, Alfa Romeo, Citroen, Chrysler, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Mitsubishi, Opel og Peugeot.

Ikke alle bilmærker er officielt på det danske marked, og under Chrysler finder man yderligere bilmærker, der kan foldes ud, hvis det skulle blive aktuelt, men selv om der er tale om en længere række bilmærker, bliver den nye udgave af K.W. Bruun ikke Danmarks største bilimportør målt på antal solgte biler.

K.W. Bruun er nummer to, samlet har de mange bilmærker en markedsandel på 18,7 % for personbiler. Denne markedsandel overgås kun af Skandinavisk Motor Co med 24,3 % (for personbiler), men både K.W. Bruun og SMC overgås i salg, når det gælder varebiler, hvor Ford stikker næsen frem, med en markedsandel på 22,4 %. Her rykker den nye danske nummer to helt tæt på Ford med en markedsandel på 21,7 %, og nok engang får K.W. Bruun forklædte Renault biler ind i modelprogrammet, idet Fiat Talento er en Renault Trafic, som hurtigst muligt vil dele skæbne med Opel Vivaro, og blive til den varebil der sælges af resten af koncernen plus Toyota.

108 år tilbage
Historien om K.W. Bruun starter i 1914, hvor den oprindelige ejer begyndte at sælge biler. Import af Peugeot, som var det egentlige startskud til dagens store danske importør, stammer tilbage fra starten af 1950’erne, og i dag ligger koncernens hovedkontor på Ryvangs Alle i Hellerup, mens den egentlige styring af de mange biler finder sted på Hovedvejen i Glostrup.

En legendarisk Fiat, Topolino fra 1936. Navnet kan oversættes til 'lille mus'.

K.W. Bruun er i dag en familiefond, og koncernen vendte i 2021 også tilbage til sit gamle navn efter at have heddet Interdan i en årrække.

En nye fusion mellem danske FCA og K.W. Bruun afventer endelig godkendelse af de danske konkurrencemyndigheder. Når fabrikkerne slår pjalterne sammen, vil der igen ske noget med det tidligere så mægtige Fiat, der for ikke så mange år siden, var blandt de store mærker i Danmark.

Nye boller på suppen
I 2021 var Fiat en skygge at fordums styrke, markedsandelen for personbiler er nede på 1,1 %. Det går dog lidt bedre med varebilerne - her er Ducato med brødre på 3 % markedsandel, hvilket også er en slags ’all-time low’. Men hvis K.W. Bruun gør, som de plejer, så skal der nye boller på suppen. Der skal kort og godt sælges biler, og alle sejl sættes til, ligesom dårligt sælgende modeller skæres væk.

Der er potentiale i de nye bilmærker i koncernen, nye modeller har ligget og ventet på det nye Stellantis, der lanceres i løbet af i år og i 2023, og K.W. Bruun, som også er ved at bygge et helt nyt oplevelsesunivers for biler på den anden side af gaden ved Frilandsmuseet i Lyngby, vil sætte skub i den italienske bilkoncern.

Fiat Ducato har været topsælger i 40 år, og denne Fiat var et af de gode kort, der landede hos Stellantis, sammen med flere gode produktionsanlæg som Ducato fabrikken på Adriaterhavskysten, foruden en fabrik Tyrkiet og i Bello Horizonte, Brasilien.

Der er ikke truffet nogen beslutning om et kommende hovedkvarter for Fiat Danmark. Dagens importør ligger på hjørnet af Roskildevej og Herstedøstervej i Glostrup, og det er ikke sandsynligt, at Fiat med tilhørende mærker skal flyttes til K.W. Bruuns nuværende hovedkontor, hvor man sidder som sild i den berømte tønde efter at fået både Citroen og Opel i huset. Eneste bilmærke, der synes urørt på Hovedvejen med egen indgang i den diskrete ende af huset, er Mitsubishi, som i disse år nyder en meget tilbagetrukket tilværelse på det danske marked. Mitsubishi solgte i 2021 258 personbiler og 18 varebiler.

Læs mere om Biler til byggebranchen

14/1 2022